Do biura nieruchomości przychodzi gustownie ubrany Pan i pyta: „Ile kosztują u was mieszkania?”. Zdziwiony sprzedawca odpowiada: „Zależy jakie Pana interesują?”. Dopiero po krókiej rozmowie możliwa jest wycena. Nie inaczej jest w przypadku stron internetowych.

Nie ma gotowej odpowiedzi na pytanie „Ile kosztuje strona internetowa?”. Kwota zależy od wielu czynników i zwykle wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych. W przypadku rozbudowanych, bardzo złożonych projektów może kosztować kilkanaście tysięcy i więcej, a przygotowanie jej może trwać kilka miesięcy.

Cena za witrynę zależy od ilości treści która ma zostać na niej zamieszczona, wielkości całej strony, łatwości wprowadzania nowych treści (łatwiej edytować treść strony posiadając CMS’a czyli system do prostego zarządzania witryną – jeśli nie posiada się tego systemu stronę można edytować w HTML-u lub zlecić zmiany front-end webdeveloperowi), stopnia zaawansowania skryptów umieszczonych na witrynie, ilości sliderów, animacji.

W przypadku wielu innych usług kwota dotyczy w dużej mierze materiałów wykorzystanych do wykonania danej usługi. Przykładowo jeśli ktoś przygotowuje tort na przyjęcie weselne, wtedy w cenie tortu wliczone są produkty, które ta osoba wykorzystała. W przypadku stron internetowych jest podobnie – „produktami” o których trzeba pamiętać są płatne materiały zakupione na potrzeby stworzenia witryny. Mowa tu o zakupach w płatnych bankach zdjęć (tzw. stockach) lub usługach fotograficznych, zatrudnieniu copywritera (autora tekstów i haseł reklamowych). Trzeba również pamiętać o tym, że strona musi fizycznie gdzieś być umieszczona oraz posiadać adres, który będzie prowadził do niej. Dlatego do kosztu stworzenia strony należy doliczyć hosting oraz domenę.

Oprócz tego praca projektanta stron kosztuje. Tak jak każdy inny specjalista poświęca on czas, wykorzystuje swoje umiejętności oraz kosztowne oprogramowanie, aby przygotować produkt w pełni satysfakcjonujący klienta. Projektowanie stron, wbrew powszechnemu przekonaniu, jest zajęciem czasochłonnym. Mnogość przeglądarek w których można wyświetlić stronę nie ułatwia pracy webmasterowi – przed zakończeniem projektu powinien on obejrzeć rezultat swojej pracy w przeglądarkach i poprawić elementy strony, które wyświetlają się w sposób niepoprawny. Oczywiście że można przygotować najprostszą witrynę w kilkanaście godzin, jednak wtedy pomija się w procesie przygotowania takie ważne kroki jak przeanalizowanie stron konkurencji, uporządkowanie treści w zakładkach. Grafikę witryny przygotowuje się bez przemyślenia i po niedługim czasie trzeba taką stronę przebudowywać, bo przestaje spełniać swojej roli.