Posiadanie profili na portalach społecznościowych to zdecydowanie za mało. Po ich stworzeniu trzeba pamiętać o ciągłej aktualizacji. Ponieważ dodawanie informacji do wielu kanałów może być – przy dużej ilości newsów – uciążliwe, dlatego warto pomyśleć o narzędziu, które ułatwi i zautomatyzuje pracę. Takim narzędziem jest Hootsuite.

Hootsuite jest jedną z wielu stron, które noszą miano Social Media Dashboard czyli w luźnym tłumaczeniu Tablica społeczności internetowych. Dzięki temu narzędziu mamy możliwość przy pomocy aplikacji w przeglądarce internetowej zaktualizować za jednym razem status na wielu społecznościach. Na chwilę obecną Hootsuite współpracuje z: Facebookiem (kontami prywatnymi i firmowymi), Twitterem, LinkedIn, Ping.fm, WordPressem, MySpace, Foursquare oraz mixi (Google+ jeszcze nie ma).

Jak zacząć korzystać z tego narzędzia? Wystarczy wejść na stronę http://www.hootsuite.com i kliknąć „Sign up now”, następnie wybrać abonament (Pro za 6$ miesięcznie albo Free). Darmowy abonament upoważnia do używania 5 kanałów komunikacyjnych, 2 kanałów RSS (ktore mogą służyć jako kanały automatycznej aktualizacji) i darmowych analiz zawierających statystyki ilości kliknięć, retweetów. Jeśli ktoś ma większe wymagania, może skorzystać z płatnej usługi dzięki której otrzyma pełne narzędzie do analizy social media, nielimitowaną ilość kanałów komunikacyjnych, możliwość zaproszenia drugiego użytkownika, który będzie aktualizował kanały i wiele wiele innych. Na potrzeby jednej strony zwykle wystarcza wersja darmowa.

Po wpisaniu podstawowych danych zostajemy zapytani o możliwość dodania profilów Twittera, Facebooka, LinkedIn’a oraz innych społeczności.

Gdy już dodamy interesujące nas społeczności, wtedy dopiero zaczyna się magia. Przed nami pojawia się kokpit. Pierwszy jego element pozwala uaktualnić status na tablicy. Po wpisaniu wiadomości i uporaniu się z linkami (Hootsuite dysponuje narzędziem do ich skracania), dodaniu zdjęć lub innych załączników możemy podjąć decyzję o wysłaniu wiadomości w określonym dniu i godzinie (przy okazji wyrazić chęć otrzymania maila w momencie wysyłki). Gdy już te wszystkie ustawienia mamy za sobą wystarczy wybrać kanały, na których chcemy umieścić wpisaną wiadomość i zatwierdzić. Wszystkie profile, które oznaczymy będą zaktualizowane w tym samym czasie.

Hootsuite to nie tylko sposób na szybką wysyłkę statusów, ale również miejsce, gdzie możemy śledzić nasze profile. Służy do tego kokpit:

Jak widać u góry jest on podzielony na zakładki odpowiadające społecznościom, które dodaliśmy (dwa konta na Twitterze oraz fanpage). Po kliknięciu na którąś z zakładek pojawiają się w formie kolumn wpisy z danej społeczności (kolumny możemy dowolnie przesuwać, dostosowywać do własnych potrzeb). Na górze (jedyny wyraźny wpis) widzimy reklamę, która pojawia się w darmowej wersji. Trzeba przyznać że nie jest ona inwazyjna i zupełnie nie przeszkadza w korzystaniu z kokpitu.

Po lewej stronie znajduje się menu z różnymi ustawieniami, narzędziami i statystykami. Warto się z nimi zapoznać aby móc czerpać z narzędzia jak nawięcej korzyści.

Dotychczas polecałem Tweetdeck do aktualizowania społeczności, jednak od tego momentu zachęcam do Hootsuite. Proste narzędzie pozwala komuś kto zna chociaż trochę j. angielski szybko aktualizować społeczności, planować reklamę na Facebooku, wykorzystywać kilka kanałów docierania do użytkowników za jednym zamachem. Ponadto Hootsuite ma swój urok. Po godzinie bezczynności aplikacja przechodzi w stan czuwania i pojawia się okno:

Jedynym minusem jest brak polskiej wersji językowej (w planach jest tłumaczenie ale w centrum tłumaczeń pasek postępu tłumaczenia polskiej wersji jest na poziomie 0%). Jeśli czyta te słowa jakiś tłumacz, który ma więcej czasu – zachęcam do zaangażowania się w tą pracę. Dzięki temu z tego typu aplikacji będzie mogło korzystać jeszcze więcej osób.